Tuning a pojištění vozidel: Co je v pořádku a co už ne?
Milovníci rychlých sportovních vozů si nemohou vždy své vysněné Ferrari dovolit. Co už si ale dovolit mohou, jsou nejrůznější úpravy vlastního auta. Domácí kutilství v garáži ale nebývá vždy kvalitní, bezpečné a legální. Tuning má navíc vliv samozřejmě i na vaše autopojištění.
Někteří fandové motorismu domácí tuning odsuzují, jiní se zase rádi inspirují tuningovými salony a nadšeně aplikují nové „zlepšováky“. Pokud patříte k té druhé skupině, přečtěte si, na co si dát při tuningu pozor, aby vás jednou vaše povinné ručení nebo havarijní pojištění nenechalo ve štychu. Zaměříme se především na tuning exteriéru. Jak svůj koráb přiblížit supersportům a nebát se, že při každém vyjetí dostanete pokutu? Pojďme na to.
Větší kola
Jednou z nejčastějších úprav, kterou si oblíbili i „obyčejí“ řidiči, bývá nákup větších kol, než jaký je automobilkou pro konkrétní vozidlo určen. Rozměry kol povolené pro vaše auto najdete ve velkém technickém prūkazu, u technických prũkazů vydaných v roce 2024 a novějších i v malém technickém průkazu. Pokud byste chtěli na auto legálně nasadit jiné rozměry kol, musíte si je nechat zapsat do technického průkazu.
Sportovní výfuk
Sportovní výfuky dodají vozu agresivnější zvuk. Musí však splňovat homologaci, jinak riskujete pokutu a technickou nezpůsobilost vozidla. Policie sice zatím zvukové emise neměří, ale při příliš hlučném provozu vám může být odebrán technický průkaz s povinností STK do 30 dní.
Snížený podvozek
Snižování podvozků je oblíbenou tuningovou úpravou, ale musí splňovat minimální světelnou výšku. Příliš nízké vozy jsou náchylné k poškození olejové vany, nárazníků i pneumatik. Takové škody pojišťovna nehradí, protože auto není technicky způsobilé.
Lakování, autofólie a wrapy
Změna barvy vozu na více než 50 % plochy vyžaduje nahlášení na registru vozidel do 10 dní. Nenahlášení může být sankcionováno pokutou až 50 tisíc korun.